مراحل دریافت پایان کار ساختمان


فرض را بر این می‌گیریم که همه کارهای ساخت و ساز را برابر قانون انجام داده‌اید و حالا در آخرین مرحله هستید و به امید خدا قرار است نتیجه زحمات خود را ببینید. حتی اگر تمامی مراحل کار را هم با دقت و برابر قانون گذرانده باشید، باز هم نیاز دارید که مجوز پایان کار خود را از شهرداری دریافت کنید، وگرنه به دردسرهای زیادی می افتید. در ادامه، درباره پایان کار بیشتر برای شما می‌گوییم.

تشکیل پرونده

وقتی کار ساختمان به پایان رسید، باید مدارکی را تهیه کنید و به شهرداری ببرید. اول از همه باید فرم درخواست پايان كار پروانه ساختمان را تهیه و آن را تکمیل کنید. بعد از آن، اگر ساخت و ساز شما برای نوسازی بوده است، باید عوارض نوسازي را پرداخت کنید و رسید آن را نیز همراه داشته باشد. از دیگر مدارک مورد نیاز شما سند مالكيت رسمي، درخواست به شهردار برای اخذ دستور، ثبت شماره و تاريخ در دبيرخانه و تعيين زمان برای بازديد كارشناس دفتر فني است. البته این را نیز به خاطر داشته باشید که کارشناسان دفتر فنی و شهرداری باید از ساختمان تمام‌شده شما بازدید کنند، زیرا به مدارک بازدید و تایید نظر آنان هم نیاز دارید.

پس به این کارها و مدارک نیاز دارید:

  • بازديد كارشناس دفتر فني شهرداري از محل
  • بازديد كارشناس شهرداري از محل و تنظيم گزارش وضع موجود
  • همچنین فرم تکمیل‌شده گزارش عمليات روند اجراي ساختمان از سوی مهندس ناظر. راستی، مدارک شناسایی‌تان را نیز همراه داشته باشید.

تعیین تخلف

بعد از اینکه مدارک پایان کار را ارائه کردید، باید منتظر نظر کارشناس باشید. اگر ملک خلافی نداشته باشد، کار زیادی باقی نمی‌ماند. در این مرحله، ملک به قسمت محاسبات می‌رود که این قسمت شامل ارائه رسید عوارض، گزارش ناظر در مرحله اتمام و برگ اتمام بناست. برگ اتمام بنا شامل پیش‌نویس پایان کار و تأیید رئیس بازرسی است.

اما اگر ملک دارای تخلف ساختمانی باشد، در کمیسیون داخلی و در کمیسیون ماده 100 بررسی می‌شود. در این زمان، از مالک با درخواست کتبی می‌خواهند که ظرف 10 روز در این باره توضیح دهد و سپس درباره آن تصمیم می‌گیرند. پس از آن، تأیید رئیس بازرسی، معاون شهرسازی و شهرداری صادر و به دبیرخانه شهرداری منطقه تسلیم می‌شود.

در این میان، اگر رأي كميسيون ماده 100 مبني بر جريمه باشد، به مالك جريمه تعلق مي‌گيرد و اگر مالک جریمه را پرداخت کند، عمليات تمديد پروانه ساختمان يا اخذ گواهي پايان كار ساختمان مالك انجام می‌شود. اما اگر او جريمه را پرداخت نکند، پرونده به كميسيون تجديد نظر ماده 100 ارجاع و رأي تخريب از سوی كميسيون صادر می‌شود. حکم تخریب از سوي شهرداري به مالك ابلاغ می‌شود و اگر ظرف 2 ماه قلع بنا صورت نگيرد، شهرداري رأساً اقدام و هزينه‌ها را از مالك دريافت مي‌كند.

پایان کار آپارتمان

ابتدا باید این مدارک را آماده کنید:

  • اصل و تصویر سند، اصل و تصویر شناسنامه
  • رسید پرداخت عوارض نوسازی 
  • تصویر پایان کار ملک که با حضور مالک یا مالکان یا وکیل قانونی با وکالت‌نامه معتبر است.

پس از آن، مثل مراحل قبلی، باید روند تشکیل پرونده، بازدید از سوی شهرداری، طرح تفصیلی و بر و کف، محاسبات و پیش‌نویس و تأییدات رئیس بازرسی فنی، معاون شهرسازی و شهرداری طی شود. البته باید دقت کنید که مهلت گواهی پایان کار نامحدود است. بنابراین، در زمان تحویل، اگر دارای اشکال یا مغایرت باشد، به واحد نظارت فنی اعلام می‌شود تا رفع اشکال و سپس صادر شود.

سامانه استعلام پروانه ساختمان

سامانه استعلام گواهی ساختمان

 

پایان کار ساختمان